onsdag 31 mars 2010

"fula tanter och gubbar"

Jag vaknade tidigt imorse med ett upplägg på en djup blogg!!
Anledningen var att igår prata jag med en gammal kompis till min mamma.
Han har varit stor-missbrukare i alla alla år men nu skött sig i många många år (10 kanske)...
Men jag har ej träffat han sen han var nere i skiten.
Det är alltid lika kul när folk lyckas.
Iaf så frågade jag om han kom ihåg den gången jag inte hade nånstans att sova och han tog med mig hem till sig,bäddade rent i sin säng,gav mig ost mackor och te..
Själv la han sig i en liten liten 2 sits-soffa med sin hund och sov..
Denne man som så många ryggat inför på stan,tagit ett extra grepp om sina barns hand och kanske t.o.m viskat: akta dig för honom "han är en ful gubbe"!!
Tänk så fel människor kan ha,vilka fördomar.
MEn jag som mamma kan förstå detta oxå.
Det finns fler exemplar på såna personer i lilla lysekil,flera som jag vet inte är ett dugg farliga och som ALDRIG skulle skada ett barn,tvärtom..
Ni vet "dom där" som luktar illa,är skitiga och går runt i trasiga kläder..
Dom syns med sina skraltiga cyklar som de byggt ihop själva av kanske 3 olika skrot cyklar!
"dom där" som man ibland kan stöta på inne i grov soprummet,letandes efter kläder å allt annat som kan vara av värde eller användas.
Man rynkar kanske på näsan å tycker att men vad faan skaffa er ett liv..
Men har man inte själv varit i deras sits ska man kanske tänka sig för lite..
Tro mig dom vet vad ni tycker,dom ser det i erat kroppsspråk..
Och dom skäms när "vanligt folk" upptäcker dom där i soprummet!
Nästa gång så kosta på er ett litet:hallå eller hej..
Det ger dom en liten känsla av människovärde,för er betyder det kanske inget men för "dom" gör det det!
Jag har själv varit i deras sits och därför kommer jag aldrig se ner på dom pga deras missbruk och leverne..
Dom gör det som krävs för att överleva.
Och jag VET att många säger: ja men för helvete,sluta knarka då,gå på behandling,ta tag i livet och välj ett annat liv..
MEN om du förlorat ALLT,familj,hem, jobb och vänner så är det inte så lätt..
Att vakna upp i en barack i sivik varje morgon ger inget speciellt stor styrka att förändra livet,man tror nog det är kört och för att dämpa ångesten gör man det man kan bäst och det som är lättast för stunden,flyr med droger,piller alkohol eller vad det nu kan vara..
Och önskar att allt är en mardröm och att det inte är ens eget liv man faktiskt kastar bort på "skiten" dag ut och dag in,år efter år....

2 kommentarer:

the_one_and_only sa...

Sanna ord som inte alla tyvärr förstår. *kram*

yvonne sa...

bästa jag har läst på länge ,,så sant så